perjantai 29. marraskuuta 2013

Euroopan pyöräreissun varusteet


Josko joku innostuu pyörämatkailusta ja päättää hypätä pyörän selkään, niin ohessa inspiraatioksi Euroopan pyörätourneemme varustelistausta. Lista on tehty lähinnä meidän omaksi muisti- ja vinkkilistaksi seuraavia reissuja (niistä lisää pikapuoliin) silmällä pitäen.

Pyörät

Matin pitkän tavarapyörän runko on liian löysä. Mahdollisimman jäykkä runko on turvallisin lastatulla pyörällä.  26 tuuman rengaskoko helpottaisi vararenkaiden löytämistä, esim. 28 sisäkumia löytyy, mutta ei kovinkaan paksua. Matilla oli 1.75 paksuus mikä on oikeastaan minimi jos paljon päällystämättömiä teitä; ohuella kumilla täytyy ajaa täysillä paineilla jotta vältytään korjaushommilta, mutta tällöin matka on aika epämukavaa hiekkateillä. Tiina kumi 1,5 leveä, sillä pärjäsi näillä teillä ihan hyvin. Levyjarrut on hyvät, mutta varaosien löytäminen ongelmallista. Jarrupaloja kuluu vuoristossa. Ohjaustankoon kannattaa viritellä erilaisia säätövaroja.

Pyörälaukut

Ortliebin vedenpitävät laukut ovat simppelit ja äärimmäisen toimivat, ei lähdetä enää muilla laukuilla. Kamat kannattaa pakata käytön ja kosteuden mukaan kokonaisuuksiksi. Laukkujen kiinnitykset on syytä virittää mahdollisimman tiukoiksi mutta kuitenkin helppotoimisiksi. Heilunta ja kolina on ärsyttävää ja vaarallista. Lisäksi: korkea laukku on leveää parempi liikenteessä. Tankolaukku edessä on kätevä. Ei kannata pakata liikaa taakse, jotta välttyy pinnojen katkeamisilta. Tällöin siis taakse laukkupari kuten myös eteen. Vedenpitävä tavarapussi tarakalle, siinä on hyvä pitää esim. päivän sade- ja vaihtovaatteet.

Varaosat

Länsimaissa pärjää vähällä, monia asioita voi ostaa. Paikkaustarpeet ja sisäkumit olivat meille tärkeimpiä ja tietysti ihan perustyökalut kuten kuusioavaimet. Pinnojen katkeamisista puhutaan paljon, mutta meille se ei ollut mikään vaara, koska olemme kevyitä, mukana sopivasti tavaraa ja pyörät tavarapyöriä. Netistä löytyy varaosalistoja. Huomio: renkaan epätasaiseen pyörimiseen kannattaa suhtautua vakavasti, koska se saattaa syödä ulkokumiin reiän nopeastikin.

Vaatteet

Kaupunkivaatteita tarvitsee todella vähän, ehkä max pari vaatekertaa. Kevyet goret mukaan tietty. Kevyet high-tech villavaatteet ei ala haisemaan kuten tekokuidut. Pehmustetut alushousut on yllättävän hyvät. Yksi ”hellepaita” eli ohut, ilmava, vaalea, kaulukset ja pitkät hihat olisi järkevä seuraavalle reissulle. Paahteeseen voi harkita myös polvet peittävää housua. Pyöräilytrikoiden etu on hankauksen välttäminen ja pehmustus.

Kengät

Emme käyttäneet lukkopolkimia. Matti käyttää kyllä lukkoja työmatkalla, mutta nyt emme niitä juuri kaivanneet. Tehokkuus ehkä vähän kärsi, mutta toisaalta rasitusvammojen riski väheni. Matilla downhill-tyyppiset piikitetyt polkimet, joissa mahtava pito. Kenkien syvä pohjakuvio ei ehkä ole paras yhdistelmä näiden kanssa. Matti polki kevyillä matalavartisilla haikkereilla ja Tiina Birkenstockin sandaaleilla (takaremmillä varustetut), muutamina viileimpinä päivinä matalilla kevyillä gorekengillä. Släbärit leiri- ja suihkukengiksi.

Leiriytyminen

Meillä oli kolmen hengen tilava tunneliteltta. Kannattaa olla teltan muotoinen pohjakangas mukana, suojaa telttaa rei’iltä ja vedeltä +joku pyyhe tms. teltan kuivaamiseen, kosteutta yllättävän paljon kuivallakin kelillä). Hyvään tuulettuvuuteen ja hyönteisverkkoihin kannattaa panostaa. Pitkän päälle iso eteinen ja tilavuus on luksusta. Jos jaksaa raahata taittotuoleja mukana, hienoa, me ei jaksettu. Silkkipussi pitää makuupussin puhtaana. Pumpattava paksu makuualusta (siis integroidulla pumpulla) on mukava, mutta erittäin hankala paikata. Euroopassa butaani/propaanikaasukeitin toimii hienosti, kaasupatruunoita saa esim. urheiluliikkeistä ja matkailuautomyymälöistä. Leirintäalueilla ei juurikaan ole keittiöitä. Leirintäalueiden sähkötolppiin tarvitaan usein adapteri, jossa toisessa päässä 2 reikää ja toisessa 3 piikkiä.

Pyörien pakkaus

Koska meillä oli tavarapyörät, emme tarvinneet etulaukkuja. Molemmilla oli kyllä tankolaukut, jonka sai helposti mukaan. Niissä passit, lompakot, kamera, aurinkolasit jne.
 
Matin pyörä: Isossa Konan laukussa teltta, avaruushuopa, ilmapatja, keitin, kaasupullot, varaosat   ja työkalut. Kahdessa Ortliebin laukussa a) vaatteet, pyykkipussi, silkkipussi, yövaatteet, kirja. b) pacsafe-verkko, vararuoka, lautaset ja mukit, varustepussi. Lisäksi tarakalla vedenpitävä pussi jossa päivän vaatteet, sadevaatteet, uintikamat, hygieniapussi.

Tiinan pyörä: Konan sivulaukussa kaupunkivaatteet, pyykkipussi, hygieniapussi, patja, pacsafe-verkko. Toisessa laukussa pyöräilyvaatteet (myös sade), kengät, uintikamat, lukko, tietokone ja kirja(t). Pyörän tarakalla vedenpitävässä pussissa Tiinan silkkipussi ja molemmat makuupussit.

Matilla oli 1,5 litran vesipullo runkotelineessä, Tiinalla litran. Molemmilla oli pyörälaukuissa mukana kevyet nyrkinkokoiseen pussiin pakattavat reput, joihin sai pakata ranta- tai kaupunkipäivinä kamoja mukaan. Matin pyörän päällä kulki reipas 20 kg + vesi + eväät/ruuat ja Tiinalla vajaa 20 kg + vesi.
 
Day 1, kilometrien karttuessa tuli pientä viilausta pakkauksiin



Leiriytyminen
 
 

Ranskassa eväiden ostossa ja ei muuta kuin leirintäaluetta kohden



Rooman lentokentällä, pyörät lentokuntoon ja kamat kasaan
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Nimi olis kiva, kuva ei välttämätön